Tutorial Action for the Development of Social Skills in University Students
Date
2019Author(s)
Javier Napa, Anthony JohnsonSanta María Relaiza, Héctor Raúl
Norabuena Figueroa, Roger Pedro
Jara Jara, Nolan
Metadata
Show full item recordAbstract
This research was carried out to design tutorials on the care of undeveloped social skills of university students, through which they express their needs, feelings, preferences, opinions and rights, respecting others and as a consequence self-reinforcement is observed and the probability of obtaining external reinforcement is maximized. The study was approached from the interpretive paradigm, qualitative approach, the projective-holistic method as a systematic process. Diagnostic information was collected from students and tutors, through interviews and focus groups, focused on behavioral, personal and situational skills. From all of this, categories and subcategories were identified that allowed choosing strategies to meet the needs. As a result, it was demonstrated that social skills, an important aspect for insertion and work performance, have not been developed despite the existence of the accompaniment of tutors. Also, the strategies used in the tutorial actions are not adequate; therefore, they must be modified. Also, it was concluded that university institutions must carry out planning processes for tutorials after diagnosis. La presente investigación se realizó con el propósito de diseñar talleres de tutoría en la atención
de habilidades sociales poco desarrolladas de estudiantes universitarios; a través de las cuales
manifiestan sus necesidades, sentimientos, preferencias, opiniones y derechos, respetando a los
demás y como consecuencia se visualiza el auto reforzamiento y maximiza la probabilidad de
conseguir refuerzo externo. El estudio fue abordado desde el paradigma interpretativo, enfoque
cualitativo, el método proyectivo - holístico como proceso sistemático. Se recogió información
diagnóstica de estudiantes y tutores, a través de entrevistas y grupos focales, centrados en las
habilidades conductuales, personales y situacionales. De todo ello, se identificaron categorías y
subcategorías que permitieron elegir estrategias para atender las necesidades. Como resultado, se
demostró que las habilidades sociales, aspecto importante para la inserción y el desempeño
laboral, no se encuentran desarrolladas a pesar de existir el acompañamiento de tutores.
Asimismo, las estrategias utilizadas en las acciones tutoriales no son las adecuadas; por ende,
deben ser modificadas. También, se concluyó que las instituciones de formación universitaria
deben realizar procesos de planificación de tutorías previo diagnóstico.
Collections
- Lima Norte [96]